
Van Oranje- naar Micky-tempel
SportREGIO - Het wereldkampioenschap voetbal staat op het punt van beginnen. In de uitverkochte Rotterdamse Kuip werd de z.g. uitzwaaiwedstrijd tegen Algerije gespeeld. Onder de ruim 47.000 toeschouwers bevond zich ook een Zaanse afvaardiging. Sinds onze streekgenoot Micky van de Ven in de selectie aanwezig is, vormt een afvaardiging van Borrelbar Bruizz steevast een deel van de aanwezigen. “Aan Micky lag het niet”, aldus Marco Oldenhof. “Maar echt genieten was het niet meer in de tweede helft.”
Door Kees Klinkenberg
De omstandigheden waren niet optimaal. Een geluk bij een ongeluk was dat Oldenhof en zijn vriend Simon Rutz veel mensen kennen. Marcel van de Ven, de vader van Micky, kent er nog meer en zo konden de Zaankanters schuilen in de 538-box. Na afloop van het duel werd het toch nog een natte boel. Het duo nam het wedstrijdshirt van de snelste speler van de Premier League hoogstpersoonlijk in ontvangst. Van de Ven speelt als vanouds onder nummer 15.
Bar Bruizz op de Dam kent in Oldenhof een voetballiefhebber als eigenaar. De traditie rond grote toernooien is om de hele ‘tent’ om te toveren tot een Oranje-tempel. “Dat hebben we altijd zo gedaan, maar inmiddels hebben we gekozen voor de Micky-tempel. In de voorbereiding was het nog even spannend of hij inderdaad met nummer 15 het toernooi in zou gaan. Daar waren we wel van uitgegaan. Gelukkig kwam het allemaal goed.”
Voor de international is er de laatste jaren flink wat veranderd. Van WSV’30 en Jong Oranje naar FC Volendam, bijna naar Fortuna Wormerveer, vervolgens naar Wolfsburg en aansluitend naar Tottenham Hotspur. “Aan alles merk je dat hij enorm meegegroeid is. Hij is in alles echt een kerel geworden. Het zou mij niet verbazen als hij over twee jaar de aanvoerder zal zijn.”
Europa League-winnaar
Napratend met Rutz en Oldenhof over het uitzwaaiduel valt bijna vanzelfsprekend ook de naam van Micky’s vader Marcel. “Ooit speelden we samen bij WFC”, aldus Rutz. “Dat was ook een vlijmscherpe verdediger. Zoonlief heeft het niet van een vreemde.” Vervolgens volgt nog een stevige duit in het vriendschapszakje. “Ik was de spits van dat team en wist dat ik er minimaal vijf moest scoren, omdat Marcel er weleens wat liet glippen. Daar heeft Micky geen last van.”
Onze streekgenoot heeft na het succesvolle seizoen een zwaar jaar achter de rug bij zijn werkgever. Tottenham Hotspur wist een seizoen eerder mede dankzij Micky de Europa League te veroveren. In het Spaanse Bilbao won Van de Ven c.s. de finale tegen Manchester United met 1-0. “Om nooit te vergeten”, tipt Oldenhof. “Hij haalde in de 68ste minuut op prachtige en heroïsche wijze de bal van de lijn. En neem van mij aan dat de nipte handhaving, die pas op de laatste speeldag werd veiliggesteld, met opluchting is gevierd. Als je toch ziet wat er allemaal met hem gebeurd is, dan is het toch een prachtig jongensboek. Niet zo gek dat zijn ouders supertrots op hem zijn. Net als wij!”
Vastigheid in de basis
Er breken drukke tijden aan voor Bruizz en de medewerkers. “Zaanstad denkt heel goed mee met de ondernemers”, complimenteert Oldenhof de gemeente. “Alle vergunningen zijn rond, alle wedstrijden zijn bij ons te zien en in de nachtelijke uren sluiten we een uur na het laatste fluitsignaal. Als vanouds draait het dj-duo Marco & Marco de muziek. Met de sfeer zit het dus wel goed.”
Al mijmerend over de kansen valt het woord finale niet. “In Micky hebben we vastigheid in de basis. Enorme snelheid, kopsterk en iemand die niet van opgeven weet. Ik zou Koeman influisteren met een 1-3-5-2-opstelling te beginnen. En Malen en Gakpo als uiterste voorwaartsen. Met Micky en Dumfries op de flanken heeft Koeman goud in zijn team.”





