
Schapen bestormen de groene berg
AlgemeenKROMMENIE - In de wijk Willis, tussen 1999 en 2002 opgeleverd aan de bewoners, zijn de meeste straatnamen in de buurt vernoemd naar diverse vissoorten of andere aquatische levensvormen, zoals de forel en de karper. Het woord schaap kwam en komt er niet voor.
Ooit is dit eiland in 1907 door de gemeente Krommenie aangekocht. Het was toen een vuilnisbelt. Aan de kant van de dijk was een groot reservoir waarin de privaattonnetjes van Krommenie werden geleegd. Het was inderdaad een eiland, dat op een gegeven ogenblik met een brug vanaf de Uitweg toegankelijk werd. Vóór die tijd werd de vuilnis ongetwijfeld met een praam aangevoerd. Zo gingen de tonnetjes ook. Nog in 1950 werden er privaattonnetjes opgehaald. In 1974 werd Zaanstad gevormd en ging het Krommenieër huisvuil naar de Zaandamse vuilverbranding, totdat die in Alkmaar het verbranden overnam. De vuilnisbelt is toen afgedekt. De vuilnisbelt kreeg in 1979 zelfs de bestemming groenzone en tot aan de dag van nu is dat altijd zo gebleven. Er zijn zelfs vanaf ongeveer 1980 wedstrijden voor motoren met zijspan, zogenaamde motortrials gehouden, waaraan ook diverse Krommenieërs deelnamen.
Onlangs trof wijkgenoot Jermaine Bennis een heel andere ‘bevolking’ aan op de berg. Dat was van korte duur. Na een flink rondje grazen werd de kudde richting een volgende locatie gestuurd. Wat restte was een flink hoeveelheid keutels… het deed weer denken aan de tonnetjes die er ooit werden geleegd… of zoals de fotograaf het omschreef: “Gezellig druk op de berg”.
Bron: Krommenieër Kroniek 34, 2004.