Afbeelding
Foto:

Vijf vragen aan... Lisette Al - van Wijck

Algemeen

Waar ben je geboren en getogen? 

Ik ben geboren en getogen in Zaandijk. In 2007 kochten mijn partner en ik een opknaphuis aan de Weverstraat. We waren beiden nog jong en mijn partner is handig, dus in twee jaar tijd hebben we het hele huis verbouwd en in 2009 zijn we daar samen gaan wonen. Wij wonen daar nu nog steeds met veel plezier.

Welke lokale verenging, club of organisatie betekent veel voor je? 

Sporting Krommenie betekent veel voor mij. In 2021 begon mijn oudste daar te voetballen en een jaar later volgde mijn jongste. Er was een leider nodig en aangezien ik een voetbalverleden heb, wilde ik dat wel doen. Daarnaast hielp ik bij de training als aanspreekpunt en vetermoeder (want die kleintjes kunnen vaak zelf nog niet hun veters strikken en dat kost veel tijd voor de trainer). Na een half jaar bleken ze toch ook wel een trainer te kunnen gebruiken, dus begon ik te helpen. Anderhalf jaar later deed ik de KNVB-cursus jeugdvoetbaltrainer/coach en vlak daarna werd ik coördinator van een leeftijdsgroep. In 2025 behaalde ik mijn voetbalcoach pupillen-diploma en ben ik momenteel coördinator JO10, hoofdtrainer JO9, leider JO10-1 en ondersteun ik de evenementencommissie. Naast Sporting Krommenie betekent Muziekorganisatie Krommenie ook veel voor mij. Anderhalf jaar geleden begon mijn oudste te spelen bij Premier Cadets en hij doet dit met veel plezier in een superleuke, enthousiaste groep. Om die reden ben ik daar ook in het bestuur gegaan.

Welke traditie of evenement in het dorp vind je het leukst en mag niet verloren gaan? 

De werkgroep Krommenie organiseert al jaren kleine evenementen voor kinderen in Krommenie. In het verleden werd er een paasspeurtocht georganiseerd en recent was er een kabouterspeurtocht. Ik hoop dat de werkgroep van Krommenie dit blijft organiseren. Het zijn leuke evenementen voor de kinderen, brengt je door een deel van het centrum en je komt soms ook nog eens op plekjes waar je niet eerder geweest bent.

Wat is je favoriete wandeling of fietstocht in de omgeving? 

Mijn favoriete wandeling start in het centrum van Krommenie op de kruising Zuiderhoofdstraat/Padlaan. Je loopt eerst via de Padlaan de Noordervaartdijk helemaal over. Lekker langs het water en de woonboten. Bij het pontje ga je de Taandijk over langs de weilanden. Dan is er de keus om via de Uitweg en Vlusch weer naar het centrum te lopen of de lange lus via Krommeniedijk te nemen. Ik vind deze routes heerlijk omdat je toch even in de natuur bent, dicht bij huis.

Wat staat er bovenaan je verlanglijstje of bucketlist? 

Reizen en de wereld zien. Sinds het overlijden van mijn vader eind 2020 ben ik steeds meer gaan beseffen dat je moet genieten van het leven en in mijn ogen is dat op vakantie gaan en mooie plekken op de wereld ontdekken. Stel geen dingen uit tot later. Morgen staat niet vast en vandaag is je gegeven, dus leef in het nu en niet in de toekomst die er mogelijk niet gaat komen.

Lisette Al - van Wijck, 39 jaar, datamanager trialbureau, Antoni van Leeuwenhoek. 
Ik geef het stokje door aan mijn oud-collega Janneke Takken